Závěrečná práce
Závěrečná práce (bakalářská, diplomová, popř. dizertační) a její obhájení je součástí úspěšného zakončení studia, jedná se o jednu z částí Státní závěrečné zkoušky. Na této stránce najdete podrobněji rozepsané informace k výběru, sepsání i odevzdání vaší závěrečné práce, popř. odkazy na další informace a zdroje.
Informace vám také poskytne směrnice Závěrečné práce a realizace státních závěrečných zkoušek v bakalářských a v magisterských studijních programech (v dokumentech níže).
Obecné informace k závěrečným pracím
Vedoucí/ho své práce se můžete na cokoliv zeptat (k průběhu psaní a obsahu, ale i k formě práce, citacím nebo obhajobě), konzultovat s ní/m svůj postup a problémy. Nebojte se ho/ji oslovit, pokud si něčím nejste jistí (a informace nenacházíte na tomto webu nebo stránkách vaší fakulty/ústavu).
S vedoucí/m se dohodněte na průběhu spolupráce, náplni a časové náročnosti praktické části práce a předem si stanovte termíny a způsoby kontroly během zpracovávání práce. Usnadní to vaši domluvu a nestane se, že byste museli něco dohánět na poslední chvíli. Zpravidla se očekává, že se přizpůsobíte časovým možnostem vedoucí/ho.
TIP! Aby vám práce šla dobře od ruky, využijte některý z tipů na produktivní práci nebo plánování úkolů. Pomoci vám můžou i různé chytré aplikace. Najdete je ve školním e-learningu Učení, psychika, zvládání života.
Práci lze vypracovat i mimo školu (např. na Akademii věd ČR, ve firmě apod.). Avšak je třeba, aby byla práce zároveň „zastřešena“ pedagogem z ústavu (na kterém lze práci vypracovávat).
Interní školitel dohlíží, zda práce formálně i obsahově splňuje nároky a obecné požadavky prací na VŠCHT Praha. Také uděluje zápočet za práci. Externí školitel (na daném pracovišti) pak řídí obsahovou a experimentální náplň práce.
Jednotlivé části práce (kapitoly) a struktura vlastního dokumentu (členění odstavců, velikost písma ad.) jsou pevně dané.
Obecné pokyny pro zpracování shrnuje Šablona práce (viz dokumenty níže). Obsahuje vzor písma, tabulky, citace, grafu i návod pro jednotlivé části.
Jedná se o obecné zásady. Jednotlivé ústavy mohou vyžadovat specifické formátování nebo citační styl. Vždy si zkontrolujte pokyny na webu svého ústavu nebo se domluvte se školitelem. Každý ústav může mít svá vlastní pravidla a konvence, proto podrobnosti konzultujte s vedoucím práce.
Pro náhled do prací z minulých let (struktura práce, styl apod.) lze využít Databázi závěrečných prací.
TIP! Šablonu práce si můžete stáhnout a pracovat přímo v ní. Raději si ale překopírujte formátování šablony do nového wordového dokumentu, jinak se může stát, že vám nebudou správně fungovat citační programy.
NEŽ ZAČNETE PSÁT, zkontrolujte, že zadání práce v SISu je aktuální a odpovídá vašemu (se školitelem domluvenému) záměru.
Teoretická část
Jedná se o literární rešerši, ve které uvedete, co všechno už se o vybraném tématu ví. Základem je tedy vyhledávání informací – v publikacích, oborných článcích atd. (elektronických i tištěných).
Využijte různých vědeckých databází, například SciFinder, Web of Knowledge, PubMed, Reaxys, ScienceDirect a Elsevier, kde se vám po přihlášení školním loginem zpřístupní většina článků; pro obecnější průzkum zdrojů může posloužit i Google Scholar (odbornější varianta Google).
V NTK máte k dispozici tisíce elektronických časopisů, knih i databází a na místě se dá také velké množství publikací vypůjčit v tištěné formě. Chemikům by neměla uniknout chemická knihovna chemTK, kde po přihlášení školním loginem najdete mnoho zdrojů.
Praktická část
Chemické obory: Obsahem praktické/experimentální části práce jsou obvykle analytická měření, izolace, syntézy, ověřování postupů apod. Všechny reálné a relevantní výsledky, co a jak jste naměřili a jak pokusy probíhaly, pak musíte zpracovat a srozumitelně sepsat. Nepodceňte proto poctivé vedení laboratorního deníku (postup, použité chemikálie apod.), při vlastním psaní práce vám pak tyto detailní záznamy ulehčí práci – „jen“ je opíšete.
Ekonomické obory (ÚEM): V rámci praktické části popíšete vlastní řešení zvoleného problému. Obsahem můžou být výpočty, analýzy, diskuze. Důraz se klade na to, aby data zmíněná v praktické části a výsledky navazovaly na nastíněný problém a cíl. Je třeba si dát pozor na správnou interpretaci výsledků, uvádět, čeho se data týkala, jak jste data měřili atd. Nakonec pak prodiskutujete, co jste zjistili, a odpovíte na svoji původní hypotézu.
TIP! Každá práce je individuální a má jiné podmínky a časové nároky. Někdo začne měřit a zpracovávat data hned po zadání práce, jinde bude praktická část méně náročná a více času zabere třeba literární rešerše. Snažte se nechat si na všechny kroky časovou rezervu.
To je samozřejmě velmi individuální. Záleží zejm. na domluvě s vedoucí/m práce a pravidelných kontrolách postupu, dále třeba na rozvržení ostatních studijních povinností. Doporučujeme začít malými kroky spíše dříve (např. literární rešerší a poznámkami k teoretické části) a dobře si rozvrhnout čas. Nesrovnávejte se s ostatními, každý má jiný přístup a jiné podmínky.
V závěrečných pracích, stejně jako v jakékoliv jiné vědecké práci, je bezpodmínečně nutné citovat všechny použité zdroje.
Každé cizí dílo (článek, obrázek atd.) je nutné v práci řádně odcitovat, tj. uvést zdroj; bez toho se autor práce dopouští plagiátorství, porušuje pravidla vědecké etiky a autorského zákona. Výhodné je používat citační programy, např. EndNote, jehož licenci nabízí škola zdarma (návod k užívání zde).
POZOR – jednotlivé ústavy vyžadují různé citační styly! Ty můžete pomocí EndNote jednoduše měnit v rámci celého dokumentu. Požadované styly pro vaši závěrečnou práci vždy konzultujte s vedoucím práce!
- Ústav biotechnologie - připravený template pro EndNote
- Webová aplikace pro generování jednotlivých citací (2012)
Bez správného uvedení zdroje cizího díla se autor dopouští plagiátorství. Více k této problematice:
- Problematika plagiátorství a ochrany autorských práv ve školních dílech
- Průvodce legálním užíváním obrazových a jiných netextových zdrojů: Jak to dělat správně (pdf ke stažení zdarma).
S citacemi, ale i s vyhledáváním vhodných zdrojů nebo obecným psaním akademického textu vám může pomoci cyklus přednášek / webinář Jak na závěrečnou práci, který pravidelně a zdarma pořádá NTK. Aktuální program, vypsané termíny najdete na webových stránkách knihovny. Využít můžete také individuální konzultaci (opět zdarma) a doptat se na všechno, co vám není v souvislosti s akademickým psaním jasné – informace najdete zde.
Další tipy k akademickému psaní najdete např. na webu knihovny ČVUT.
TIP! S vědeckými databázemi a citačními programy vás naučí pracovat předmět Chemická informatika. Pokud ho nemáte povinný, můžete si ho zapsat i mimo studijní plán.
Upozornění ve znění z 20. března 2023.
Použití asistenčních nástrojů při tvorbě textů není zakázáno, a to od jednoduché asistence (typu kontroly pravopisu či gramatiky – např. nástroj Writefull) až po komplexní umělou inteligenci (např. open AI v implementace ChatGPT). Veškeré texty vytvořené softwarovými nástroji jsou pouze podklady, za jejichž použití plně a bezvýhradně odpovídá autor (fyzická osoba, student), který zpracovává práci.
Upozorňujeme zejména, že výstupy poskytované umělou inteligencí nemají přímý vztah k poznané pravdě (lidově řečeno „AI se leckdy plete a uvádí fakticky nesprávná tvrzení“). Proto veškerá tvrzení, včetně možných referencí, je nutné zvlášť ověřit, což je plně odpovědností autora. Všem uživatelům umělé inteligence doporučujeme podrobně se seznámit s problematikou těchto nástrojů.
Samotné podklady připravené softwarem v tuto chvíli nejsou považovány za původní dílo, které by bylo nutné přímo citovat. Pokud však asistenční nástroje pro zpracování své práce použijete, je třeba ve vhodné části práce zmínit, které nástroje a v jakém rozsahu byly použity (např. výčtem kapitol, ve kterých byly takové podklady použity).
O záměru využít v práci AI doporučujeme poradit se s vedoucí/m práce.
Některé závěrečné práce obsahují údaje, u kterých je ze zákona požadováno odložení zveřejnění. Jde zejména o případy, kdy:
- Je práce vypracovávána v rámci spolupráce s partnerem z aplikační sféry (uzavřená smlouva obsahuje požadavek na odložení zveřejnění).
- Je práce vypracovávána v rámci projektu GAČR/TAČR, který má v podmínkách časové odložení zveřejnění výsledků.
- Je plánovaná ochrana předmětu průmyslového vlastnictví (zejména patentu nebo užitného či průmyslového vzoru) na základě výsledků obsažených v závěrečné práci.
O odložení zveřejnění žádá vedoucí práce. Takto označená práce se poté řídí speciálními pravidly odevzdání (více informací zde), tisku i obhajoby.
Kompletní informace a pokynů naleznete ve směrnici o Obhajobě a uchování závěrečných prací s odloženým zveřejněním (viz dokumenty níže).
Bakalářská práce
Zde najdete obecné postupy psaní, tisku a odevzdání bakalářské práce. Vždy se informujte u vedoucí/ho práce, zda na vašem ústavu není postup odlišný.
Každá fakulta/ústav má jiný princip vypisování témat, viz dále. Vedle toho se lze individuálně domluvit s vedoucím z vašeho ústavu/fakulty (popřípadě externě) na konkrétní téma, zapsání se pak řídí pokyny vedoucího.
- FCHT – Témata vypisují jednotlivé ústavy, aktuální seznam témat zasílá děkanát studentům 2. ročníku. Nabídku předběžných témat naleznete v přehledu předběžných prací (obsahuje popis práce, požadavky na vypracování apod.). Pořádány jsou také exkurze na jednotlivé ústavy, prezentace a videoprezentace ústavů, kde se lze seznámit s výzkumem a zaměřením prací. Bližší informace naleznete na webových stránkách fakulty.
- FTOP – Témata jsou vypsána v SISu (sekce Výběr práce) – je nutné pravidelně kontrolovat. Více informací o tématech a výzkumných skupinách naleznete v SISu a na stránkách jednotlivých ústavů.
- FPBT – Témata (dle jednotlivých ústavů) jsou vypsána v SISu (sekce Výběr práce), o vypsání informuje studenty děkanát. Bližší informace o tématech a výzkumných skupinách naleznete v SISu nebo na stránkách jednotlivých ústavů.
- FCHI – Ústavy organizují setkání se studenty, při kterých je seznamují s výzkumnými skupinami a možnostmi výběru prací. Na tématech se studenti domlouvají s vyučujícími individuálně (nejpozději v ZS 3. ročníku). Témata se vypisují v SISu (sekce Výběr práce) většinou na začátku 3. ročníku, příp. i dříve. Více informací o tématech a výzkumných skupinách naleznete v SISu a na stránkách jednotlivých ústavů.
- ÚEM – Navržená témata jsou vypsána na webových stránkách ÚEM. Na tématu se obvykle student domlouvá s vybraným vedoucím individuálně; s nápadem na konkrétní téma se nebojte vedoucí/ho přímo kontaktovat.
Výběr tématu nepodceňte. Je dobré mít o téma zájem a mít k němu vztah – bude se vám pak snáze psát. Zvažte proto různé možnosti, projděte si nabídku, a když vás něco zaujme (ať už je to téma, vedoucí nebo laborka), přihlaste se, nebo ještě lépe proberte s potenciální/m vedoucí/m podrobnosti.
Pokud váháte mezi několika tématy, domluvte si schůzku s jednotlivými školiteli, a zjistěte si, o čem by která práce přesně byla. Přihlédněte také k tomu, jak se vám asi bude se školitelem spolupracovat, jak vypadá kolektiv nebo laboratoř, a zvažte další informace, které vám výběr usnadní. Nepřemítejte ale příliš dlouho, aby vám téma/školitele někdo nevyfouknul. Pokud vás téma zaujme a okolnosti to dovolí, je možnost pokračovat ve stejném tématu/skupině při psaní a měření diplomové práce.
Navštivte akce, které vám s výběrem a rozhodováním pomohou:
- Některé fakulty/ústavy mají pořádají přednášky a představují dostupná témata, můžete se zde setkat s vedoucími prací nebo staršími studenty.
- Tutoři organizují v průběhu roku různé akce, které vám mohou pomoci s výběrem tématu nebo vám poradí, jak k celému „dílu“ přistoupit.
- Den otevřených dveří vám umožní si např. prohlédnout laboratoře.
- Na stránkách ústavů si vyhledejte, čím se jednotlivé vědecké skupiny zabývají, jaká je jejich vědecká činnost a publikace.
- Starší studenti s vámi mohou sdílet svá doporučení na školitele.
TIP! Pokud máte čas a zájem, můžete se začít poohlížet po tématech i dříve, než vám říká studijní plán.
Obecné zásady
- Řiďte se pokyny děkanátu / studijní referentky, v případě nejasností se včas ptejte a informujte (Studuji – Studijní oddělení a kontakty).
- Poté, co jste si téma vybrali, kontaktujte vedoucího/školitele a domluvte se na podrobnostech a potvrzení, že již téma nebylo přiděleno někomu jinému.
- O jedno téma může mít zájem více studentů, proto s výběrem, popř. kontaktováním vedoucího/školitele neotálejte.
- Pokud budete zpracovávat individuálně domluvené téma, přihlašujete se ke konkrétní práci dle zvláštních pokynů vedoucího práce / děkanátu.
Dle fakult/ústavů
- FCHT – Studenti se přihlašují k vypsaným tématům v rámci dvoukolového výběru; postup výběru a přihlášení je popsán na webových stránkách fakulty; aktuální stav přihlášených a obsazenost témat jsou dostupné v on-line dokumentu.
- FTOP – Studenti se přihlašují v SISu (sekce Výběr práce) k vypsaným tématům. Poté je třeba kontaktovat příslušného vedoucího pro schválení a potvrzení.
- FPBT – Studenti si vybírají z témat vypsaných v SISu (sekce Výběr práce), následně musí kontaktovat vedoucího příslušné práce a oznámit mu svůj zájem o zpracování tématu. Vedoucí ze zájemců vybírá řešitele, kterému téma zapíše v SISu.
- FCHI – Studenti se přihlašují v SISu (sekce Výběr práce) k vypsaným tématům, a to buď k již předem domluvenému tématu, nebo k volnému vypsanému tématu (v tomto případě je nutné kontaktovat příslušného vedoucího pro schválení).
- ÚEM – Přihlašování k tématu probíhá dle pokynů vedoucího práce.
Každý student musí mít zadané téma bakalářské práce v SISu do konce zimního semestru v posledním ročníku studia, viz směrnice o Závěrečných pracích (viz dokumenty níže). Konkrétní deadline zápisu tématu se dozvíte od studijní referentky nebo vedoucí/ho práce.
Děkanát fakulty po postupu studenta do posledního semestru zkontroluje formální správnost zadání a potvrdí přiřazenou závěrečnou práci studentovi. Následně se finální/oficiální zadání vytiskne a předá studentovi. Zkontrolujte, zda zadané téma odpovídá vaší práci.
Ohledně zapsání tématu se vždy řiďte pokyny vaší studijní referentky, popř. ústavu.
Termín odevzdání záleží na termínu státnic: začátek června pro I. termín, polovina července pro II. termín; přesná data odevzdání obou verzí (nejprve elektronické, o pár dní později tištěné) se dozvíte v Organizaci akademického roku.
Do určeného termínu (viz Studuji – Organizace roku a výuky) před SZZ je třeba nahrát práci do Studijního informačního systému (SIS) a odevzdat v tištěné (svázané) formě (viz dále) na určené místo (děkanát, sekretariát apod.).
Pokyny k elektronickému odevzdání najdete zde, včetně obrazového návodu pro odevzdání práce. Na odevzdání práce do SISu si vyhraďte dostatek času.
Odevzdává se samostatně text práce, abstrakt v českém jazyce a abstrakt v anglickém jazyce, formát pdf. Před odevzdáním si zkontrolujte, zda je práce správně naformátovaná a vše je, jak má být – při exportu do formátu pdf se může něco „rozhodit“. Odevzdání je závazné a po něm už nelze v dokumentu provádět změny.
Po nahrání projde text práce automatickou kontrolou v antiplagiátorském systému Theses.cz. Porovnává se míra shody s jinými díly. Hranice shody s jinou prací není pevně dána, finální posouzení míry shody je na vedoucí/m práce; základem je poctivé citování zdrojů.
Do určeného termínu (viz Studuji – Organizace roku a výuky) před SZZ je třeba nahrát práci do Studijního informačního systému (viz výše) a odevzdat v tištěné (svázané) formě na určené místo (děkanát, sekretariát apod.).
Před tiskem/vazbou je nutné PDF práce vložit do Studijního informačního systému (návod).
Klad listů ve svázané práci je následující:
- průhledná folie
- přední obálka vytištěná na A3, gramáž 120 g/m2, oříznutá na A4
- počátek práce – obsažený v souboru vstupni_listy.pdf
- při otevření práce/vazby titulní strana v jazyce práce (čeština či angličtina) vpravo, další strana prázdná, titulní strana v opačném jazyce, další strana prázdná, prohlášení, další strana prázdná – celkem 3 listy
- prohlášení musí být podepsané a musí být uvedeno datum!
- list se zadáním
- text práce dle šablony
- součástí je abstrakt v českém a anglickém jazyce; text abstraktu může mít maximálně 2 000 znaků, stejný text se zadává i do studijního informačního systému, kde je délka kontrolována
- zadní obálka a folie, případně zadní obálka laminovaná
Obálku dle předepsaných parametrů vygenerujte v online Generátoru obálek. Automaticky je zde dle SISu doplněn název práce, školitel a další potřebné informace. Obálku je nutné stáhnout a poslat do tiskárny společně s celým zněním práce (popř. předem, aby tiskárna stihla vše vyhotovit). Při problémech s obálkami, grafikou atp. (ne pro věci související s tiskem) se obraťte na e-mail cis-support@vscht.cz.
Tisk je možný v kopírovacím centru VŠCHT (budova B; tel: 220 44 3102, e-mail: kopirovani@vscht.cz). Dodržujte předepsané lhůty a pokyny pro zaslání podkladů.
- Nejméně tři pracovní dny předem zašlete přední a zadní obálku bakalářské práce (v generátoru obálek závěrečných prací nazvané termoobálka) a vstupní listy s uvedením počtu výtisků.
- Text bakalářské práce převeďte do PDF a zkontrolujte, přineste na flash disku (ve formátu Word si přineste také jako zálohu). Doporučujeme vypsat čísla barevných a černobílých stran.
- Vyzvedněte zadání bakalářské práce a nezapomeňte originál vzít s sebou pro svázání do práce.
- Příklady tiskařských a knihařských služeb v okolí dejvického kampusu:
- Powerprint (objednávejte osobně přímo na pobočce), provozuje také web Diplomka24 (tiskové a knihařské služby v jednom balíčku).
- Repro Fetterle (po předchozí domluvě umožňuje přinést si vytištěné listy práce, tedy je možnost využít i jen knihařské služby).
- Libovolný další tiskař nabízející požadované služby.
Počet výtisků a typ vazby se liší dle jednotlivých fakult následovně (pokud si nejste jistí, ověřte si vše před tiskem u vedoucího práce):
- FCHT – 2 výtisky (ve vazbě s plastovým hřbetem nebo jiné podle pokynů ústavu)
- FTOP – 1 výtisk (vazba: není specifikována)
- FPBT – 1 výtisk (vazba: nerozebíratelná)
- FCHI – 2 výtisky (vazba: pevná nebo brožovaná, s plastovým nebo papírovým hřbetem) - ústav může počet odevzdávaných tištěných prací snížit až na 0.
- ÚEM – 1 výtisk (vazba: brožovaná)
TIP! Brožovaná či v pevná vazba je možná pouze u prací s více než cca 40 listy. Vyhotovení může trvat déle, včas proto kontaktujte tiskárnu a zeptejte se i na parametry tisku (v případě pevných desek je nutno práci vytisknout zmenšenou na 90 % – mohou za vás vyřešit v tiskárně).
Další informace:
Diplomová práce
Zde najdete obecné postupy psaní, tisku a odevzdání diplomové práce. Vždy se informujte u vedoucí/ho práce, zda na vašem ústavu není postup odlišný.
Diplomová práce má jednoho oponenta, který hodnotí obsahovou i formální stránku práce.
Téma diplomové práce se zpravidla vybírá na začátku magisterského studia:
- jako oborový projekt na ústavu, který realizuje váš magisterský program,
- popř. během/po absolvování oborových laboratoří, kde se student dozví témata a dohodne s vedoucí/m na zpracování konkrétního tématu,
- popř. lze pokračovat v rozvoji tématu z bakalářské práce.
Měření diplomové práce probíhá na ústavu, který realizuje magisterský program, v některých případech na externích pracovištích. Práci lze zpracovávat v rámci programu Double Degree i na univerzitě v zahraničí – více informací najdete na webu Zahraničního oddělení.
Vypsaná témata závěrečných diplomových prací najdete v SISu.
Výběr tématu neuspěchejte a pečlivě zvažte různé možnosti, jejich výhody a úskalí. Zároveň uvažujte v širším kontextu vlastních zájmů a dalšího směřování. Diplomová práce navíc nemusí být pouze závěrečnou prací. V případě pokračování na akademické půdě by z ní mohl být článek k publikování nebo podklad pro práci dizertační. Váháte-li mezi více tématy, domluvte si schůzku se všemi školiteli nebo exkurzi v laboratořích a prozkoumejte terén. Neváhejte ale dlouho, ať vám vámi vybrané téma někdo „nesebere“.
Obecné zásady
- O výběru témat diplomových prací se informujte na začátku magisterského studia na ústavu, který realizuje váš magisterský program.
- Poté, co jste si téma vybrali, kontaktujte vedoucího/školitele a domluvte se na podrobnostech a potvrzení, že již téma nebylo přiděleno někomu jinému.
- O jedno téma může mít zájem více studentů, proto s výběrem, popř. kontaktováním vedoucího/školitele neotálejte.
- Pokud budete zpracovávat individuálně domluvené téma, přihlašujete se k práci dle zvláštních pokynů vedoucího práce / děkanátu.
K vybranému tématu se přihlásíte v SISu.
Student se k tématu práce v SIS přihlašuje / je přihlášen v zimním semestru posledního ročníku studia, viz směrnice o Závěrečných pracích (viz dokumenty níže).
Děkanát fakulty, po postupu studenta do posledního semestru studia, zkontroluje formální správnost zadání a potvrdí přiřazenou závěrečnou práci studentovi. Následně se oficiální zadání vytiskne a předá studentovi.
Oficiální zadání diplomové práce student obdrží po zápisu do posledního semestru na děkanátu fakulty nebo na sekretariátu příslušného ústavu.
Do určeného termínu (viz Studuji – Organizace roku a výuky) před SZZ je třeba nahrát práci do Studijního informačního systému (SIS) a odevzdat v tištěné (svázané) formě (viz dále) na sekretariátu příslušného ústavu.
Pokyny k elektronickému odevzdání najdete zde, včetně obrazového návodu pro odevzdání práce. Na odevzdání práce do SISu si vyhraďte dostatek času.
Odevzdává se samostatně text práce, abstrakt v českém jazyce a abstrakt v anglickém jazyce, formát pdf. Před odevzdáním si zkontrolujte, zda je práce správně naformátovaná a vše je, jak má být – při exportu do formátu pdf se může něco „rozhodit“. Odevzdání je závazné a po něm už nelze v dokumentu provádět změny.
Po nahrání projde text práce automatickou kontrolou v antiplagiátorském systému Theses.cz. Porovnává se míra shody s jinými díly. Hranice shody s jinou prací není pevně dána, finální posouzení míry shody je na vedoucí/m práce; základem je poctivé citování zdrojů.
Do určeného termínu (viz Studuji – Organizace roku a výuky) před SZZ je třeba nahrát práci do Studijního informačního systému (viz výše) a odevzdat v tištěné (svázané) formě na sekretariátu příslušného ústavu.
Před tiskem/vazbou je nutné PDF práce vložit do Studijního informačního systému (návod).
Klad listů ve svázané práci je následující:
- pevná či brožovaná obálka
- počátek práce – obsažený v souboru vstupni_listy.pdf
- při otevření práce/vazby titulní strana v jazyce práce (čeština či angličtina) vpravo, další strana prázdná, titulní strana v opačném jazyce, další strana prázdná, pak prohlášení, další strana prázdná – celkem 3 listy
- prohlášení musí být podepsané a musí být uvedeno datum!
- list se zadáním; v pevné vazbě originál, v brožovaných vazbách pak kopie
- text práce dle šablony výše
- součástí je abstrakt v českém a anglickém jazyce; text abstraktu může mít maximálně 2000 znaků, stejný text se zadává i do studijního informačního systému, kde je délka kontrolována
- zadní pevná či brožovaná obálka
Obálku dle předepsaných parametrů vygenerujte v online Generátoru obálek. Automaticky je zde dle SISu doplněn název práce, školitel a další potřebné informace. Obálku je nutné stáhnout a poslat do tiskárny společně s celým zněním práce (popř. předem, aby tiskárna stihla vše vyhotovit). Při problémech s obálkami, grafikou atp. (ne pro věci související s tiskem) se obraťte na e-mail cis-support@vscht.cz.
Tisk je možný v kopírovacím centru VŠCHT (budova B; tel: 220 44 3102, e-mail: kopirovani@vscht.cz) – dodržujte předepsané lhůty a pokyny pro zaslání podkladů.
Vazba se řídí pokyny níže. V kopírovacím centru VŠCHT Praha je možné pouze svázání takzvanou „termovazbou“. Pokud potřebujete nebo chcete vazbu brožovanou či pevnou, musíte využít externích knihařských služeb, v takových případech ale obzvlášť dbejte na dodržení předepsaných parametrů tisku (prošité, nerozpojitelné stránky, červený hřbet, přední obálka folie, zadní obálka a folie) a myslete na to, že vyhotovení může déle trvat (podklady může být nutné zaslat až 14 dní předem).
Příklady tiskařských a knihařských služeb v okolí dejvického kampusu:
- Powerprint (objednávejte osobně přímo na pobočce), provozuje také web Diplomka24 (tiskové a knihařské služby v jednom balíčku).
- Repro Fetterle (po předchozí domluvě umožňuje přinést si vytištěné listy práce, tedy je možnost využít i jen knihařské služby).
- Libovolný další tiskař nabízející požadované služby.
Počet výtisků a typ vazby se liší dle jednotlivých fakult následovně (pokud si nejste jistí, ověřte si vše před tiskem u vedoucího práce):
- FCHT – 2 výtisky (ve vazbě s plastovým hřbetem nebo jiné podle pokynů ústavu)
- FTOP – 2 výtisky (vazba: typ není specifikován)
- FPBT – 2 výtisky (vazba: nerozebíratelná)
- FCHI – 2 výtisky (vazba: pevná nebo brožovaná, s plastovým nebo papírovým hřbetem) - ústav může počet odevzdávaných tištěných prací snížit až na 0.
- ÚEM – 2 výtisky (vazba: 1 výtisk v pevné a 1 výtisk v brožované)
- Učitelství chemie pro SŠ – 2 výtisky (vazba: nerozebíratelná, např. termovazba)
V adresáři „obálka“ jsou obálky připravené k tisku ve třech různých variantách – termoobálka, brožovaná vazba a pevná vazba.
TIP! Pokud máte práci extrémně dlouhou (více než 100 stran), v generátoru zadejte odhadovaný počet stran a obálka se přizpůsobí vaší práci. Pokud máte práci extrémně krátkou (méně než 40 stran), kontaktujte tiskárnu, kde budete práci vázat – je možné, že bude nutno domluvit alternativní podobu obálky/tisku.
Další informace: